Skjoldehamn – Hetten

Etter noen dager med tenking, lesing og notater kom jeg igang med hetten til Skjoldehamndrakten.

Originalen er laget til en person som er mye mindre enn meg så jeg har skalert den opp litt slik at den skal passe.

Hetten består av tre deler, en rektangulær hoveddel og to kiler.

Stoffet originalt var sterkt valket.

Fargen på hetten er brun, derfor har jeg valgt å bruke et lekkert brunt ullstoff som ikke er alt for tett vevd.

Hovedstykket er brettet og splitter har blitt skåret i bretten til forkile og ansiktsåpning. Stykket er sydd sammen i toppen, i nakken og ved bakkilen. Dette er en litt spesiell måte og gjøre det på men er god utnyttelse av stoffet siden man kan legge det på tvers. I fronten på hetten er det satt igjen bit på ca 1 cm mellom ansiktsåpning og kilen .

Originalt er det brukt en gråbrun tråd til syingen og det har jeg også brukt. Tråden satte jeg inn med bivoks på samme måte som jeg har vist i et tidligere innlegg. Dette for å få en sterkere tråd som ikke ryker så lett.

Stoffet er skrådd i nerkant slik at det er kortere foran enn bak.

Jeg brettet inn ca 1 cm i toppen og sydde den med kastesting. Første sømmen skal gå gjennom alle fire lagene.

Legg igjen en kommentar